hästen går på -tygeln- ?

Tänkte bara citera Lisen Bratt Fredricsson som jag tyckte kom med ett väldigt bra citat som verkligen förklarar hur jag tänker utifrån min ridning!

"Anledningen till att så få rider bra, är att för många fokuserar på tok för mycket på att få hästen att böja nacken"

 - Där tycker jag att hon har helt rätt!
Så är det idag, och det framkommer främst bland unga ryttare.
Nu när jag går här på Strömsholm, så fokuserar jag Främst på att min ridning ska innehålla känsla, mjukhet och att jag ska kunna förbättra min sits. Dvs att jag struntar i om hästen går med huvudet uppe i skyn eller om den har huvudet någon annanstans, jag rider så bra jag kan, och därefter kommer resten.
Tack vare att jag rider så, så har jag faktiskt fått massa "beröm" av Agneta våran dressyrtränare. Hon sa att jag red otroligt mjukt osvosvosv, och nej jag sitter inte här för att skriva.
Jag sitter och skriver det här för att kanske någon där ute sitter och läser, och inser att det är mycket mer lönsamt att rida med bara ca 10 % hand, istället för 40-50 % hand som alla ryttare idag gör. Rider man rätt så kommer framgången därefter, och framöver kommer man sitta där och inse hur viktigt det är att man inte har för bråttom.
Som jag har märkt här på Strömsholm ungefär.. Bara för att jag är en av de ända som inte sitter och kämpar gärnet för att hästen ska böja på nacken, så är jag tydligen "dålig på att rida". Men vill jag att min häst ska gå och böja på nacken och trampa under sig (mer eller mindre...) eller bara böja på nacken, ja då kan jag också få den att göra så. Det är ingen konst. Däremot att rida mjukt, fint, så lite med hand som möjligt och därefter komma till bakbenen och hela kroppen lösgjort, det är svårare. Nu sitter jag inte och påstår att det är det överdrivet svåra heller, men jag tycker att det är påtok för många ungdomar som sitter med tyglarna och som inte ens kan skritta ut i skogen utan att hästarna ska gå där med böjd nacke.. Jag har fått råd och inspiration från riktiga proffs och varken dem eller jag själv anser att hela ridningen går ut på att hästen böjer på nacken.  Någon som håller med mig? ;)

Att rida hästen på tygeln som vissa säger, det tycker jag är ett väldigt fel utryck. Det ska ju definivt inte vara tygeln som gör så att hästen böjer på nacken.
Egentligen handlar det ju inte alls om att det är snyggt att hästen böjer på nacken, det handlar ju främst om att hästen ska få bakbenen under sig, och att bakbenen ska arbeta mer.

Så vad tycker ni, är det skämmigt att rida hästen över lodplanet, bara konsentrera sig på sistsen, rida så mjukt man kan och så lite med händerna som möjligt?
Eller är det kanske bättre för er att använda tyglar och händer för att få en böj på nacken, för att det ska se proffsigare ut?

Ja som sagt... ni vet ju vad jag tycker. Men jag tycker faktiskt att det är ett ganska intressant ämne :)

Kom gärna med åsikter, så syns vi nästa gång vid ett annat tillfälle!
KRAM MARRIE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0